ایمپلنت-دندان

اهمیت طرح درمان در ایمپلنت دندان

درمان ایمپلنت دندان به عنوان بهترین جایگزین برای دندانهای از دست رفته، جزو درمان های پیشرفته و پیچیده در دندانپزشکی طبقه بندی می شود. برای حصول بهترین نتیجه در درمان ایمپلنت دندان، علاوه بر تجربه و تخصص درمانگر،لازم است که توالی مراحل آن درمان به صورت دقیق و کامل اجرا شود.

درمان ایمپلنت شامل چهار مرحله ی اساسی است که عبارتند از:

1- ارائه طرح درمان حرفه ای
2- مرحله جراحی
3- مرحله پروتز
4- مرحله معاینات دوره ای بعد از اتمام درمان (fallow-up)

مرحله اول درمان ایمپلنت دندان که تحت عنوان طرح درمان شناخته می شود به طور خلاصه به معنی برنامه ریزی و نقشه ی راه برای رسیدن به هدف از پیش تعیین شده است و عبارتست از: انجام بررسی و معاینات جامع و تصمیم گیری در مورد روش جراحی و نوع پروتز آتی و شناسایی محدودیت ها، مشکلات و عوارض احتمالی ایمپلنت و تا حد ممکن برنامه ریزی برای پیشگیری از آن عوارض.
عوامل متعددی بر موفقیت درمان ایمپلنت دندان اثرگذار هستند از جمله سن و جنس فرد،وضعیت بهداشت دهان و عادات دهانی، موقعیت و تعداد دندانی که قرار است جایگزین شوند، بیماری های سیستمیک احتمالی، حجم و تراکم استخوان و نوع و ضخامت لثه یا وجود ریشه ی دندان قبلی یا عفونت ناشی از آن در ناحیه ی مورد نظر، وضعیت دندانهای مجاور و مقابل، روابط فکی و روابط دندانی، مقدار نیروی عضلات فک، علت از دست رفتن دندان، خواست و توقعات بیمار در زمینه ی زیبایی و عملکرد پروتز متکی بر ایمپلنت، تجربه ی استفاده از پروتز های ثابت یا متحرک متکی بر دندان در گذشته، انواع برند های ایمپلنت، انواع انتخاب های پروتزی ثابت و متحرک متکی بر ایمپلنت و بسیاری موارد دیگر. در صورتی که قبل از اقدام به انجام جراحی کاشت ایمپلنت، بررسی دقیق و جامعی در این موارد انجام نشود ممکن است نتیجه ی درمان را با شکست مواجه کند یا نتیجه ی مطلوب حاصل نشود و فرد مجبور باشد سالها با یک درمان ناقص خود را تطبیق دهد و راه برگشتی وجود نداشته باشد.

درمان ایمپلنت دندان

با توجه به موارد متعددی که ذکر شد، طرح درمان ایمپلنت دندان دو خصوصیت اصلی خواهد داشت. اول اینکه برای هر فرد کاملا اختصاصی و منحصر به فرد خواهد بود. از آنجا که هیچ دو نفری از لحاظ متغیرهای متععدی که ذکر شد، یکسان نیستند پس حتی در مورد یک ناحیه بی دندانی مشابه در دو نفر، طرح درمان متفاوت خواهد بود و نمیتوان برای تمام بیماران، درمان یکسانی پیشنهاد داد. دوم اینکه درمان ایمپلنت بهتر است توسط یک تیم تخصصی شامل متخصص جراحی و متخصص پروتز انجام شود چون هر کدام از این متخصصین در یک مرحله از درمان دارای تسلط هستند. یک درمان ایمپلنت عالی مستلزم مشاوره ی این دو گروه تخصصی در مرحله ی طرح درمان و سپس اقدام به درمان به صورت هماهنگ با هم خواهد بود.
ارائه ی طرح درمان برای ایمپلنت مصداق ضرب المثل “کسی که نداند به کجا میرود، به هیچ جا نمیرود” میباشد بنابراین در این مرحله از درمان –که متاسفانه معمولا مورد غفلت واقع میشود- تیم تخصصی ایمپلنت سعی میکند با جمع آوری اطلاعات کافی از طریق انجام معاینات کلینیکی، رادیوگرافی های دو بُعدی و سه بُعدی (سی تی اسکن فک) و یا آزمایشها و مشاوره با متخصصین دیگر و با استفاده از علم و تجربه ی خود، بهترین و کم عارضه ترین درمان ایمپلنت دندان را برای بیمارش انتخاب و اجرا کند.

به اشتراک بگذارید
مدیر سایت
مدیر سایت
مقالات: 6

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *