پلاک پروتز پارسیل در فرد نیمه بی دندان

پروتز پارسیل | پروتز دندان | مراقبت از پروتز

پروتزها زمانی استفاده می شوند که بیمار تعدادی از دندانهای خود را از دست داده باشد. پروتزهای دندانی به دو صورت ثابت و متحرک هستند و بنابر درخواست بیمار و همچنین تشخیص متخصص دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی استفاده می شوند. در این میان می توان از پروتزهای پارسیل نام برد که شامل چندین دندان جایگزین است. این دندانها بوسیله یک پایه به هم متصل می شوند. رنگ پایه نیز شباهت زیادی به لثه دارد که در نهایت توسط یک اسکلت فلزی بهم متصل شده اند.

پروتزهای پارسیل با استفاده از گیره های فلزی که موجب استحکام آنها در دهان بیمار می شود، همانند دندانهای طبیعی عمل می کنند. یکی از مزایای آنها نیز پنهان ماندن از دید دیگران است. همین عامل موجب شده تا بسیاری از بیماران از روش پروتز پارسیل استفاده کنند. در برخی مواقع نیز برای طبیعی تر شدن دندانها می توان از روکش استفاده کرد.

موارد استفاده از پروتز پارسیل

پروتز متحرک پارسیل زمانی کاربرد دارد که بیمار یک یا چند دندان خود را از دست داده باشد. به عبارت دیگر شرایط نیمه بی دندانی محیط دهان و دندان بیمار را برای استفاده از پروتز پارسیل مهیا می کند. در این صورت سایر دندانها ها همچون پل عمل کرده که پروتزها را محکم کرده و در نتیجه باعث می شود تا بیمار بتواند به راحتی با آنها غذا میل کند. این پروتزها از طریق یک اسکلت فلزی به یکدیگر متصل شده اند.

زمانی که بیماران از این روش استفاده می کنند، ممکن است تا چند هفته اول احساس راحتی نداشته باشند و حتی گاهی احساس کنند که یک جسم بزرگ و حجیم در دهان آنها قرار گرفته است. البته پس از مدتی بیمار به این شرایط عادت کرده و می تواند با آنها همچون دندان طبیعی رفتار کند.

فشار وارد کردن به پروتزهای پارسیل یکی از روش های متداول میان بیماران است که سعی می کنند از این طریق پروتزها را بر روی لثه ثابت نگه دارند. غافل از اینکه ممکن است کلاسپها شکسته یا خم شوند. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است اجازه داد تا پروتز به صورت عادی و در طی زمان در جای خود قرار بگیرد.

مدت زمانی که طول می کشد تا پروتزها بر روی لثه ها قرار بگیرند به مراقبت های بیمار و همچنین معاینات دندانپزشک بستگی دارد. در صورتی که بیمار به تمامی توصیه ها دندانپزشک در حفظ و مراقبت از پروتزهای پارسیل توجه کند و در مدت زمان مشخص شده به دندانپزشک مراجعه کند تا بررسی های لازم صورت بگیرد، مدت درمات پروتزهای پارسیل تا حد زیادی کاهش می یابد.

 

نتیجه استفاده از پروتزهای پارسیل

پروتزهای پارسیل همچون دندان طبیعی عمل می کنند. بوسیله این نوع پروتزها می تواند به راحتی غذاها را جویده و همچنین تکلم کرد. اما چند نکته مهم در زمان استفاده از این روش ضرورت دارد. بیمار به هنگام غذاخوردن باید، غذاهای نرم استفاده و آنها را به قطعات کوچکتر تقسیم کند تا برای جویدن مشکلی رخ ندهد. همچنین رعایت یکنواختی استفاده از سطح دندانها به هنگام جویدن غذاها اهمیت پیدا می کند. پرهیز از خوردن غذاهای سفت و چسبنده یکی از نکات مهم برای حفظ و مراقبت از پروتزهای پارسیل است که تا زمان جابه جایی آنها در دهان باید رعایت شود.

تاثیر پروتزهای پارسیل در تکلم

یکی از سوالات رایج بیماران تاثیر پروتزها در نحوه صحبت کردن است که ممکن است در ابتدا تکلم برخی واژه ها برای بیمار مشکل باشد. البته این امر به مرور زمان از بین می رود. زمانی که پروتزهای پارسیل به خوبی در دهان جا نگرفته اند، ادای واژه ها را سخت می کند. به محض اینکه بیمار به وجود آنها عادت کند، تکلم او نیز به حالت طبیعی خود باز می گردد.

مراقبت از پروتزهای پارسیل

شستشوی پرتزهای پارسیل نیز همچون دندانهای طبیعی ضرورت دارد. برای این کار باید پس از صرف هر وعده غذایی پروتزها را از مواد غذایی پاک کرد. مسواک زدن بهترین روش برای تمیز کردن دندانهاست. مسواک هایی که برای پروتزهای پارسیل استفاده می شوند باید طول و اندازی موهای آنها متناسب باشد تا به راحتی در لابه لای پروتزها رفته و موادغذایی باقی مانده را خارج کنند. نحوه مسواک زدن باید به آرامی صورت بگیرد تا به پروتزها آسیب وارد نشود. استفاده از شوینده های خانگی برای تمیز کردن پروتزهای پارسیل به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

تنظیم مجدد پروتزهای پارسیل یکی دیگر از مراقبت های پس از درمان است. با توجه به اینکه با گذشت زمان، ساختار و قالب دهان تغییر می کند، پروتزها نیز باید متناسب با این تغییرات تنظیم شوند. زیرا با تحلیل رفتن استخوان و لثه ها، پروتزها نیز لق شده و در نتیجه باعث زخم و عفونت در دهان بیمار می شود. برای جلوگیری از این مشکلات باید هر چند وقت یکبار به متخصص دندانپزشکی زیبایی مراجعه کرد.

پروتزها نمی توانند توسط شخص بیمار تنظیم شوند. زیرا بیمار به اندازه کافی در این کار مهارت و تخصص ندارد و ممکن است در حین تنظیم به پروتزها نیز صدمه وارد شود. برخی نیز اقدام به استفاده از چسب های موجود در بازار می کنند. در حالی که این چسب ها شیمیایی بوده و به سلامت بیمار آسیب وارد می کند.