همه چیز راجع به پروتزهای متحرک

پروتز متحرک از جدیدترین راهکارهای علم دندانپزشکی محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر طرفدران بسیار زیادی را به سمت خود جلب کرده است. این پروتز‌ها خود به انواع مختلفی تقسیم‌بندی شده‌اند که هر یک دارای ویژگی منحصر به فرد خود است.

به طور کلی می‌توان بیان کرد که پروتز‌های مذکور از جمله پروتزهای ویژه‌ای به شمار می‌روند که افراد در زمان دلخواه خود می‌توانند آن‌ها را به طور کامل از دهان خود خارج کنند و یا در درون دهان بگذارند. در اکثر مواقع، از پروتزهای متحرک تنها زمانی استفاده می‌شود که فرد بسیار از دندان‌های خود را از دست داده است.

 انواع پروتز دندان متحرک

امروزه علم دندانپزشکی آن چنان پیشرفت کرده است که شاهد انواع مختلفی از پروتز دندان متحرک هستیم. این محصولات را معمولاً بر اساس نوع و همچنین جنس کلی ساختار آن‌ها دسته‌بندی می‌کنند تا بتوان بر اساس نیاز هر فرد، یک پروتز مناسب را به کار گرفت. در واقع شرایط و همچنین وضعیت کلی دندان‌های هر مراجعه‌کننده مشخص می‌کند که باید به سراغ چه نوع پروتز متحرکی برویم.

پروتزهای فول دنچر

پروتز متحرک دندان از نوع فول دنچر برای مواقعی مناسب هستند که همه دندان‌های فرد به طور کامل کشیده‌ شده‌اند. در واقع اگر به هر دلیل تصمیم به کشیدن کلیه دندان‌های خود و استفاده از پروتز را دارید، به طور قطع باید به سراغ پروتزهای فول دنچر بروید. این پروتزها به صورت مستقیم در درون دهان قرار می‌گیرند و می‌توانید در زمان دلخواه آن‌ها را از درون دهان خود خارج کنید. همین پروتز‌های نیز به دو بخش مجزا قابل جداسازی هستند.

نوع اول آن‌ها شامل پروتز متحرک دندان و نوع دوم نیز مربوط به پروتز‌های متحرک لثه است. پروتز‌های متحرک لثه به دلیل ساختار بسیار نرم و خاص خود شناخته شده‌اند. به طور معمول در ابتدای استفاده از پروتزهای متحرک از پروتز‌های لثه و سپس از پروتز دندان کمک گرفته می‌شود.

پروتز‌های اوردنچر

نمی‌توان از انواع پروتز دندان متحرک صحبت کرد، اما به پروتزهای اوردنچر نپرداخت. این پروتزها نیز در سال‌های اخیر به وفور مورد استفاده قرار گرفته‌اند. پروتزهای اوردنچر به صورت کاملاً حرفه‌ای باید بر روی ایمپلنت قرار بگیرند. این امر موجب می‌شود که فرد بتواند به خوبی و در هر شرایطی از آن‌ها استفاده کند.

پروتزهای پارشیل

کلمه پارشیل (partial) به معنای یک بخش خاص یا ناکامل است. پروتزهای پارشیل نیز دقیقاً با توجه به همین صفت به خصوص نام‌گذاری شده‌اند. این نوع پروتزها از پایه به هم متصل خواهند شد. پایه مذکور باید از جنس فلز باشد تا فرد بتواند به خوبی از پروتزهای کاشته شده بهره ببرد. نصب پروتز پارشیل نیازمند تخصص بالایی است و تنها باید توسط کلینیک‌های حرفه‌ای صورت بگیرد.

دندان متحرک ثابت

پروتزهای متحرک دارای ساختار ثابت در بین عموم افراد با نام‌هایی همچون روکش دندان نیز معروف هستند. این نوع پروتز‌های ثابت به منظور پر کردن جای خالی چند ردیف از دندان‌های از دست رفته کاربرد دارند. پروتزهای ثابت ظاهری بسیار طبیعی دارند و به همین دلیل در نگاه اول نمی‌توان حتی متوجه حضور آن‌ها در دندان‌های فرد شد.

این پروتزهای متحرک از چه موادی ساخته می‌شوند؟

یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که در رابطه با پروتز متحرک مطرح می‌شود آن است که مواد سازنده پروتزهای مذکور چیست؟ در پاسخ به این پرسش نمی‌توان به یک ماده خاص اشاره کرد، زیرا هر شرکت سازنده از متریال‌های مختص به خود در این زمینه بهره می‌برد. به عنوان مثال، پروتز‌هایی که به آن‌ها پروتز پارشیل گفته می‌شود عموماً در ساختار خود موادی همچون آکریل و فلیپر دارند.

در برخی دیگر از پروتزهای متحرک،‌ از مواد مقاومی همچون کبالت نیز کمک گرفته می‌شود. نوع متریال به کار رفته در پروتز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا میزان استحکام و عمر مفید پروتز را همین مورد تعیین می‌کند. به طبع هرچه کیفیت کلی متریال‌های مدنظر افزایش پیدا کند، می‌توان برای مدت مدیدی با خیال کاملاً راحت از پروتز‌های مربوطه استفاده کرد.

پروتز‌های ژله‌ای

پروتز متحرک دندان ژله ای را می‌توان یک زیر مجموعه خاص از پروتز‌های متحرک پارشیل دانست. در واقع این پروتز‌ها به دلیل راحتی استفاده و نصب نظر بسیار از مراجعه‌کنندگان را به خود جلب می‌کنند. پروتزهای ژله‌ای در بخش انتهایی خود شامل یک قسمت هم رنگ لثه هستند و به همین علت پس از جایگذاری در دهان به هیچ وجه جلب توجه نمی‌کنند. نکته جالب در مورد پروتزهای ژله‌ای آن است که امکان استفاده موقت از آن‌ها به طور کامل وجود دارد.

مراحل مختلف استفاده از این پروتزها

استفاده از پروتز متحرک خود شامل مراحل گوناگونی است که همه آن‌ها باید به ترتیب پشت سر گذاشته شوند. در واقع اگر به دنبال یک نتیجه مناسب در این زمینه هستید، باید حتماً مراحل مدنظر را در کنار پزشک خود تکمیل کنید. این مراحل عبارت‌اند از:

  • جلسه ابتدایی: در این جلسه، شرایط کلی دهان و دندان شما توسط دندانپزشک مدنظر مورد بررسی قرار می‌گیرد. این همان زمانی است که در آن مشخص می‌شود آیا شما کاندیدای خوبی برای دریافت پروتز متحرک هستید یا خیر.
  • جلسه دوم: اگر در مرحله قبلی مشخص شدن که توانایی استفاده از پروتز را دارید، در جلسه دوم روند قالب گیری و تصویربرداری از محیط دهان شما صورت می‌گیرد. لازم نیست نگرانی خاصی در این باره داشته باشید، زیرا این جلسه چندان زمان‌بر نیست و خیلی زود به پایان می‌رسد.
  • مرحله ساخت پروتز: حالا که مرحله تصویربرداری و قالب‌گیری به پایان رسیده است،‌ طبیعتاً باید به سراغ ساخت پروتز‌های مدنظر برویم. در این مرحله دندانپزشکان با بهره‌گیری از مهارت بالای خود نسبت به تهیه پروتزهایی دقیق و همخوان با دندان‌های شما اقدام می‌کنند. روند ساخت پروتز بستگی به نوع آن نیز دارد.
  • قرار دادن پروتز در دهان: در این مرحله از شما خواسته می‌شود که از پروتزهای متحرک تولید شده استفاده ببرید. این گام نیز اهمیت بالایی دارد، زیرا باید تعیین کنید که آیا با پروتزهای مربوطه راحت هستید یا خیر. چنانچه مشکلی در ساختار کلی پروتز وجود دارد، حتماً آن را با پزشک خود در میان بگذارید. این شما هستید که باید از پروتزها استفاده کنید و به همین دلیل بهتر است تمامی نقطه نظرهای خود را به دندانپزشکتان انتقال دهید.

هزینه مربوط به پروتزهای متحرک

برای اطلاع از هزینه این تکنیک می‌توانید به لیست قیمت پروتز متحرک دندان مراجعه کنید. در این لیست اطلاعات جامع و کاملی در مورد هزینه کلی سرویس‌های مربوط به پروتز متحرک آورده شده است. با توجه به همین لیست می‌توان بیان کرد که قیمت پروتز متحرک دندان ژله ای نسبت به سایر مدل‌های موجود کمی بالاتر خواهد بود. این قیمت بالا به دلیل ساختار ویژه چنین پروتزهای خاصی است.

لیست قیمت پروتز ثابت دندان نیز به شکل جداگانه ارائه می‌شود تا همه مراجعه‌کنندگان بتوانند با خیال راحت با هزینه‌های موردنیاز در این رابطه آشنا شوند. خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد کاهش شدید میزان هزینه‌های موردنیاز در این حوزه بوده‌ایم. اگر یک کلینیک مناسب برای تأمین پروتزهای متحرک خود انتخاب کنید، قطعاً می‌توانید بدون پرداخت هزینه‌های گزاف از مزایای این محصولات خارق‌العاده بهره ببرید.

مبلغی که برای دریافت پروتزهای متحرک پرداخت می‌شود را واقعاً نباید یک هزینه به شمار آورد. در هر صورت مزایای ارائه شده توسط این نوع پروتزها از کلیه مبلغ پرداخت شده بالاتر است. شما با استفاده از پروتزهای متحرک سطح سلامت دهان و دندان و بدن خود را چندین رتبه ارتقا خواهید داد. بنابراین، به جای قرار دادن قیمت، کیفیت و نوع ساختار پروتز را به عنوان اولویت خود در نظر داشته باشید.

چطور باید از این پروتزها مراقبت کنیم؟

مراقب از پروتز متحرک به منظور افزایش کلی عمر مفید آن از اهیمت بالایی برخوردار است. در واقع اگر انتظار دارید که پروتز شما بدون هیچ مشکل خاصی برای سالیان متمادی مورد استفاده قرار بگیرد، باید با اصول مراقبتی از آن نیز آشنایی کاملی پیدا کنید. در این صورت نیاز نیست که به صورت مداوم به فکر تعویض پروتزهای خود باشید.

رعایت نظافت

مهم نیست از چه نوع پروتزی برای دندان‌های خود استفاده می‌کنید، زیرا در هر صورت لازم است حتماً به نظافت آن‌ها اهمیت بدهید. پروتزهای متحرک نیز باید به صورت مناسب تمیز شوند تا هیچ‌گونه آلودگی خاصی بر روی آن‌ها قرار نگیرد. اگر در این رابطه دانش خاصی ندارید، بهتر است از دندانپزشک خود مشورت بگیرید.

توصیه می‌شود که بلافاصله پس از استفاده کردن پروتز، آن را به کمک مسواک به خوبی تمیز کنید. مسواک‌های عادی نیز برای این کار عالی هستند و به خوبی می‌توانند سطح پروتز را پاکیزه کنند. عدم تمیز کردن با مسواک منجر به تشکیل شدن پلاک بر روی سطح بیرونی پروتز می‌شود که قاعدتاً خبر خوبی نیست!

به سراغ خمیر دندان نروید

مورد دیگری که در رابطه با مراقبت از پروتز متحرک باید به یاد داشته باشید، عدم نیاز به استفاده از خمیردندان است. خمیردندان‌های موجود در بازار می‌توانند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سطح پروتز بزنند و به همین دلیل منجر به استهلاک شدید این نوع محصولات می‌شوند.

بهترین پروتزهای متحرک را از ما بخواهید

با سال‌ها تجربه در حوزه پروتزهای متحرک توانسته‌ایم به انتخاب اول مراجعه‌کنندگان عزیز تبدیل شویم. اگر به دنبال بهره‌گیری از بهترین پروتزهای موجود در بازار هستید و قصد ندارید هزینه بسیار زیادی را در این رابطه بپردازید، ما در کنار شما هستیم. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر تنها کافی است با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما سروران گرامی را به طور کامل یاری کنند.