جایگزینی تاج دندان با ایمپلنت

تفاوت ایمپلنت دندان و تاج
اگر دندان های شما دچار پوسیدگی یا آسیب دیدگی شده است و مایل به بهبود ظاهر لبخند خود هستید ، گزینه های مختلفی وجود دارد که در دسترس هستند. دو گزینه ممکن تاج دندان و ایمپلنت دندان هستند.

تاج دندان

تاج ها غالباً به عنوان یک کلاه نیز گفته می شوند و این به خوبی نقش تاج دندان را توصیف می کند. تاج به عنوان یک کلاه برای پوشاندن دندان عمل می کند. تاج از اکریلیک قوی ساخته شده است و بسیار شبیه دندان طبیعی است. تاج ها به دلایل مختلف استفاده می شوند. هنگامی که دندان دچار پوسیدگی شدید شده و دندان کافی باقی نمی ماند تا اقدام به پر کردن آن نمود ، تاج یک انتخاب معقول است. دلایل دیگر استفاده از تاج می تواند شامل آسیب دیدگی و ناهمواری دندان ها ، تغییر رنگ و شکستگی دندان ها باشد. تاجها به حفظ دندانهای باقیمانده کمک می کنند و زیباتر به نظر می رسند. بسیار مهم است که پس از دریافت تاج دندان، سطح خوبی از بهداشت دهان و دندان حفظ شود ، زیرا لازم است دندان زیر تاج و همچنین دندان هایی که در هر طرف تاج قرار دارند حفظ شوند.

 

ایمپلنت دندان

ایمپلنت یا کاشت دندان یک ریشه مصنوعی است که در صورت نیاز به کشیدن دندان به دلیل پوسیدگی یا هر علت دیگر ، ریشه دندان طبیعی را جایگزین می کند. ایمپلنت دندان با تاج متفاوت است ، زیرا تاج همانند قسمت بالای دندان است که در دهان قابل مشاهده است. ایمپلنت همانند ریشه واقعی دندان است که در استخوان فک قرار می گیرد. داشتن ایمپلنت دندان نسبت به داشتن تاج تهاجمی تر است ، زیرا ایمپلنت دندان در استخوان فک قرار می گیرد ، و با استخوان فیوز شده مانند یک دندان طبیعی عمل می کند. سپس ایمپلنت یک ریشه محکم و پایه ای محکم برای تاج ، دندان مصنوعی یا پل ایجاد می کند. کاشت دندان بهترین گزینه برای جایگزینی دندانهای طبیعی است. ایمپلنت  ها محکم در فک قرار داده می شوند ، جابجا نمی شوند و لثه ها را دچار ساییدگی نمی کنند.

 

به طور خلاصه ، کاشت دندان و تاج کارهای بسیار متفاوتی انجام می دهند. تاج به دلایل زیبایی و برای حفظ آنچه از دندان طبیعی باقی مانده استفاده می شود. از ایمپلنت دندان هنگامی استفاده می شود که به دلیل آسیب دیدگی  یا پوسیدگی دیگر دندان زنده وجود نداشته باشد . ایمپلنت به عنوان پشتیبان دندان کاذب عمل می کند که می تواند شامل تاج ، پل و پروتز دندان باشد.

در مواردی که مشکلات دندان جزئی باشد برای زیبایی دندان ها می توان بجای تاج از لمینت دندان و یا کامپوزیت دندان نیز استفاده کرد. لمینت و کامپوزیت بیشتر برای رفع نواقص زیبایی دندان بکار می روند و در مواردی که مشکلات شدید دندانی مانند پوسیدگی و .. وجود داشته باشد نمی توان از لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر استفاده نمود مگر اینکه قبل از انجام لمینت دندان و کامپوزیت دندان بتوان پوسیدگی دندان را با پر کردن رفع نمود. اما پوسیدگی شدید دندان ممکن است با پرکردن رفع نشود. در این موارد تاج دندان استفاده می شود. بیشتر افراد به دلیل پایین بودن قیمت لمینت دندان ، به این گزینه تمایل دارند.

ایمپلنت دندان از تیتانیوم ساخته می شود زیرا این فلز با بدن انسان سازگار است و قادر به فیوز شدن با استخوان فک است و باعث افزایش پایداری ایمپلنت می شود. این فرایند همجوشی بیولوژیکی که به عنوان Osseointegration شناخته می شود و می تواند برای مدت طولانی از تحلیل استخوان فک جلوگیری کند. اکنون ایمپلنت دندان روشی ایمن و مؤثر برای جایگزینی ظاهر و عملکرد دندان های از دست رفته می باشد.

برای قراردادن ایمپلنت از یک مته تخصصی دندانپزشکی برای قرار دادن ایمپلنت دندان استفاده می شود . سپس از پیچ اباتمنت برای اتصال تاج به پایه ایمپلنت استفاده می شود. سرانجام  تاج به اباتمنت چسبانده می شود.

مزایای کاشت دندان

دلایل مختلفی وجود دارد که ایمپلنت دندان از تاج های معمولی ، پل ها و پروتزهای جایگزین دندان بهتر می باشد.

مزایای کاشت دندان شامل موارد زیر است:

ظاهر طبیعی ایمپلنت دندان
عملکرد مشابه دندانهای طبیعی
داشتن دندان هایی که به راحتی می توانید آنها را تمیز کنید
بدون نیاز به چسب مخصوص برای نگهداری ایمپلنت در محل
طول عمر ایمپلنت دندان از تکنیک های دیگر جایگزینی دندان بیشتر است
علاوه بر این ، برای انجام ایمپلنت دندان نیازی نیست دندان سالم دستکاری شود.
کاشت دندان همچنین تضمین می کند که نیروهایی که به طور معمول در طی فرآیند جویدن به فک اعمال می شوند ، همچنان وجود دارند. این نیروها به حفظ ساختار فک پایین زیر دندان کمک می کند و ظاهر فک و صورت را حفظ می کند.
با توجه به این مزایا ، در حال حاضر کاشت دندان برای درمان افرادی که دندان از دست رفته دارند ، بهترین انتخاب درمانی است.