کامپوزیت های سرامیکی

لمینت سرامیکی دندان

ونیر های لمینت لایه های نازکی از مواد سرامیکی هستند که به عنوان روکش روی دندان های طبیعی قرار می گیرند. این نوع ونیر ها از پرسلین ساخته شده و معمولاً با هدف زیبایی دندان ها و اصلاح طرح لبخند مورد استفاده قرار می گیرند. با نصب لمینت های سرامیکی، دندان ها سفید تر، یکدست تر و زیبا تر به نظر می رسند. ونیر های سرامیکی قادرند عیوب مختلف موجود در دندان ها مانند پریدگی لبه دندان ها، زرد شدن و فاصله زیاد بین دندان ها را برطرف کنند. ونیر های لمینت توسط دندانپزشک زیبایی طی چند جلسه روی دندان ها نصب شده و طول عمری بین ۱۰ تا ۲۰ سال دارند.

جنس ونیر لمینت چیست؟

پرسلین یک ماده غیر فلزی و غیر عالی است که خواصی شبیه به شیشه دارد و می تواند به مینای دندان بچسبند. ونیر های پرسلین ظاهر بسیار زیبایی دارند و نسبت به شرایط و محیط دهان و دندان سازگارند. ونیر های لمینت را تنها می توان روی سطح دندان مورد استفاده قرار داد. ضخامت ونیرهای دندان بسته به شرایطی که مورد استفاده قرار می گیرند؛ بین نیم تا ۱.۲ میلی متر متغیرند.

لمینت های سرامیکی دارای رنگ های متفاوتی هستند و با استفاده از سایه زدن می توان رنگ آن ها را دقیقا شبیه دندانهای طبیعی فرد درآورد. جنس سرامیکی لمینت ها حالت نیمه شفاف دارد که موجب می شود درخشندگی زیبایی به دندان ها بدهد.

برخی از لمینت  های سرامیکی از لیتیوم سرامیک و برخی دیگر از سرامیک خالص تهیه می شوند که بستگی به تکنولوژی ساخت شرکت سازنده دارد.

سرامیک به صورت یک پودر محلول در آب که به آن پرسلین فلدسپتیک می گویند روی رفرکتوری دای  refractory die  توسط تکنسین های لابراتوار لایه گذاری می شود. سپس سرامیک تحت فشار حرارت داده شده و محصول در دمای بالا ذوب شده و لمینت های نهایی داخل قالب با استفاده از تکنیک موم گم شده تولید می شوند.

ضخامت لمینت سرامیکی دندان

ضخامت لمینت های سرامیکی حدود 0.5 تا 0.6 میلیمتر است که تقریبا دو برابر ضخامت پوست تخم مرغ می باشد. البته تکنولوژی‌های جدید در لمینت های سرامیکی مانند لومینیرز ها نیز به بازار عرضه شده که به آنها ونیر های فوق نازک می گویند و ضخامت آنها حدود 0.2 میلیمتر است.

ونیرهای لمینت دندان برای برطرف کردن مشکلات زیر در دندان ها استفاده می شود:

  • دندان‌هایی که به علت درمان روت کانال یا مصرف داروهایی مانند تتراسایکلین فلوراید تغییر رنگ داده اند.
  • وجود پرکردگی های بسیار وسیع که موجب تغییر رنگ دندان شده است
  • دندان هایی که شکسته اند یا لبه آن ها پریده است.
  • دندان های کج که از محل خود خارج شده‌اند و یا چرخیده اند.
  • دندان هایی که بین آنها فاصله زیادی وجود دارد که با استفاده از لمینت سرامیکی این فاصله ها به حداقل می رسد.
  • همچنین لمینت های سرامیکی در اصلاح رنگ دندان هایی که با بلیچینگ و سفید کردن تغییری در آنها ایجاد نمی شود؛ موثرند.

در چه شرایطی نمی توان از ونیر لمینت استفاده کرد؟

درمان با لمینت سرامیکی را می توان برای اصلاح عیوب دندانی در حد متوسط استفاده کرد و در صورتی که عیوب بسیار جدی مانند خالی بودن جای یک یا چند دندان، تغییر رنگ بسیار شدید تا حد سیاه شدن، تغییر زاویه بسیار زیاد دندان یا به عنوان مثال روی هم افتادن دندان ها نمی توان استفاده کرد. در این شرایط باید از روش‌های دیگری مانند بریج دندان، ایمپلنت دندان یا ارتودنسی دندان بهره برد.

پوسیدگی های شدید و آسیب دیدگی های جدی نیز باید با استفاده از تاج دندان مصنوعی پس از ترمیم دندان اصلاح شود.

همچنین درصورتیکه بیمار عاداتی مانند دندان قروچه کردن یا سیگار کشیدن داشته باشد؛ نصب لمینت ها ممکن است تاثیر چندانی برای او نداشته باشد. چون دندان قروچه کردن موجب شکستن و ترک خوردن لمینت ها شده و سیگار کشیدن نیز احتمال بروز بیماریهای لثه و افتادن ونیر لمینت را بالا می برد.