پلاک پروتز پارسیل

پروتز پارسیل یکی از انواع پروتزهای دندان است که برخلاف پروتز کامل، برای جایگزینی یک یا چند دندان کشیده شده در فک بالا یا پایین استفاده می‌شود. پروتز پارسیل دندان، زمانی استفاده می‌شود که تعدادی دندان سالم در ردیف دندان‌ها وجود داشته باشد.

به طور معمول، پروتز پارسیل دندان توسط تعدادی گیره به دندان‌های طبیعی شخص وصل می‌شود. این نوع پروتز، متحرک است و می‌توان آن را از دهان خارج کرد. پروتزهای پارسیل در فک پایین توسط نواحی لثه‌ای (جای خالی دندان‌ها) و پروتز پارسیل در فک بالا توسط کام (سقف دهان) حمایت می‌شوند. پروتزهای پارسیل به مدت چندین سال قابل استفاده هستند.

 طراحی دقیق پروتز پارسیل توسط دندانپزشک

پروتز پارسیل با توجه به نیاز بیمار و توسط دندانپزشک طراحی می‌شود. دندانپزشک برای طراحی پروتز پارسیل عوامل مختلفی را در نظر می‌گیرد از جمله:

·        تعداد دندان‌های کشیده شده

·        محل دندان‌های کشیده شده و نحوه توزیع آن در قوس دندانی (فک بالا یا فک پایین)

·        وضعیت سلامتی دندان‌های طبیعی بیمار

  پروتز پارسیل و بهداشت دهان و دندان

استفاده از پروتز پارسیل ممکن است باعث تجمع پلاک در دندان‌ها شود که این موضوع، بیماری‌های پریودنتال (بیماری‌های لثه) و پوسیدگی دندان را سرعت می‌بخشد. اگر پروتز پارسیل به‌خوبی در دهان شخص قرار نگیرد ممکن است باعث لق شدن دندان‌ها شود؛ بنابراین در صورت استفاده از پروتز پارسیل، رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. پروتز پارسیل نیز باید به طور منظم تمیز شود. بهتر است پروتز پارسیل را پیش از خواب، از دهان خارج کرد.
به‌طور خلاصه در صورت استفاده از پروتز پارسیل، مسواک زدن، استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید، استفاده از نخ دندان و دهان‌شویه، تمیز نگه داشتن پروتز پارسیل و نیز معاینه منظم توسط دندانپزشک ضروری است.

  اجزای تشکیل دهنده پروتز پارسیل دندان چیست؟

پروتزهای پارسیل بسیار دقیق طراحی و ساخته می‌شوند. در اغلب این پروتزها از نوعی آلیاژ فلزی سبک، سخت و مقاوم استفاده می‌شود. دندان‌های مصنوعی به کار رفته در پروتز پارسیل، از جنس سرامیک، رزین یا پلاستیک هستند. این دندان‌ها در رزین یا پلاستیک‌هایی به رنگ صورتی قرار می‌گیرند تا ظاهری شبیه به لثه طبیعی ایجاد کنند. سپس اجزای دندان و لثه مصنوعی روی زیرسازی از جنس آلیاژ فلزی قرار می‌گیرند.
پروتزهای پارسیل دندان سه نوع کلی دارند:

پروتز پارسیل اکریلی

فلزی پروتز پارسیل اکریلی

سیمی و پروتز پارسیل تمام اکریل.

 پروتز پارسیل چه مزایایی دارد؟

پروتزهای پارسیل طوری ساخته می‌شوند که هنگام استفاده، حرکتی در دهان نداشته باشند و ظاهری زیبا و طبیعی به دندان‌های شخص بدهند. استفاده از پروتز پارسیل، از فشار آمدن به استخوان‌ها (در محل دندان‌های کشیده شده) جلوگیری می‌کند. این فشارها ممکن است روند تدریجی تحلیل رفتن استخوان‌ها در محل دندان‌های کشیده شده را سرعت دهند. همچنین پروتز پارسیل فشار وارد شده به دندان‌های باقیمانده، بافت لثه و استخوان اطراف آن‌ها را کاهش می‌دهد و به سالم ماندن این دندان‌ها کمک می‌کند. استفاده از پروتز پارسیل با طراحی مناسب در یک دهان سالم و عاری از باکتری، یک جایگزین زیبا، با عملکردی مناسب و مقرون به صرفه برای دندان‌های از دست رفته است.

مراقبت های بعد از انجام پروتز پارسیل

  • استفاده از مسواک های مخصوص
  • استفاده از مسواک برای نظافت دندان و دهان
  • شستشوی پرتزه پارسیل نیز همچون دندانهای طبیعی ضرورت دارد

نکات مهم بعد از انجام پروتز پارسیل

پروتزهای پارسیل نباید  توسط خود بیمار تنظیم شوند. چرا که بیمار به اندازه کافی در این کار مهارت و تخصص ندارد و امکان دارد در حین تنظیم به پروتزها نیز آسیب وارد شود. بعضی بیماران نیز اقدام به استفاده از چسب های موجود در بازار می کنند. در حالی که این چسب ها شیمیایی بوده و به سلامت بیمار صدمه وارد می کند.