جراحی دندان عقل

دندان عقل چهارمین دندان است که در عقب دهان شما واقع شده است. دندان‌های عقل معمولاً بین سنین ۱۸ و ۲۴ سالگی ظاهر می‌شود، هر چند ممکن است زودتر یا دیرتر از این سن نیز رخ دهد. دندان عقل در واقع آخرین دندان بزرگ آسیاب (مولر) در عقب دهان شماست. در برخی از افراد تمام دندان‌های عقل رشد نمی‌کند، اما شما می‌توانید تا ۴ عدد دندان عقل (یکی در هر گوشه‌‌ی دهان) خود داشته باشید.

اگر در دهان فضای کافی وجود نداشته باشد و یا دندان‌های دیگر نیز در راه باشند، دندان‌های عقل ممکن است به صورت نرمال و طبیعی قادر به رشد نباشند. دندان‌های عقلی که به‌طور طبیعی و نرمال ظاهر نمی‌شوند، به عنوان دندان‌های “نهفته” شناخته می‌شوند. برای بسیاری از افراد، دندان عقل هیچ مشکلی ایجاد نکرده و لازم نیست که کشیده شود، حتی اگر نهفته باشد. اگر دندان عقل شما نهفته‌ باشد، تمیز کردن دندان‌های خود به طور کامل و مراجعه منظم به دندانپزشک از اهمیت برخوردار است.

دلایل کشیدن دندان عقل

چهار وضعیت ناسالم وجود دارد که ممکن است دندانپزشک، کشیدن دندان عقل نهفته را به شما توصیه کند:

• دندان‌های سالم ممکن است آسیب ببیند، زیرا دندان عقل نهفته، دندان آسیاب دوم مجاور خود را تحت فشار قرار می‌دهد.
  • شلوغی سایر دندان‌ها
  • دندان عقل نهفته اغلب دچار پوسیدگی و یا عفونت می‌شود. زیرا دسترسی به آن درهنگام مسواک زدن دشوار است.
  • باکتری‌های اطراف دندان عقل نهفته می‌تواند منجر به بیماری لثه شده و وارد جریان خون گردد و تأثیر منفی بر قلب و سایر ارگان‌های بدن بگذارد.
  • گاهی اوقات کیست پر از مایع و یا تومور در زیر دندان عقل نهفته تشکیل می‌شود و باعث آسیب به استخوان فک، اعصاب موجود در آن منطقه و دندان‌های مجاور می‌گردد.

کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل بالا نسبت به فک پایین معمولاً راحت‌تر است. ما در مقاله حاضر کلیاتی را برای آشنایی شما با این عمل توضیح داده‌ایم، اما جزییات دقیق عمل با توجه به شرایط خاص هر بیمار متفاوت خواهد بود که دندانپزشک معالج یا جراح دهان و دندان به تفصیل در این‌باره با شما صحبت خواهد کرد.

جراحی دندان عقل

• تمام بافت و استخوان قرار گرفته روی دندان عقل با بهره‌گیری از تجهیزات تخصصی و پیشرفته جراحی برداشته می‌شود.
  • از وسایل مخصوص کشیدن دندان برای شل و لق کردن دندان و جدا کردن آن از بافت پیوندی حفره دندانی استفاده می‌شود.
  • پس از آن که دندان به حد کافی شل شد، جراح آن را با انبر (فورسپس) خارج می‌کند. این عمل هیچ دردی ندارد و بیمار فقط قدری فشار و لرزش حس می‌کند.
  • دندانپزشک برای بسته شدن بافت آن را بخیه می‌زند تا سریعتر جوش بخورد و التیام بیابد. بیمار موظف است تمامی دستورات و توصیه‌های جراح را به دقت رعایت کند.

پس از جراحی

خونریزی اندک زخم پس از جراحی طبیعی است که با گاز زدن و فشار دادن گاز پانسمان به خوبی کنترل می‌شود و بند می‌آید. ورم کردن صورت و تغییر رنگ پوست روی دندان دور از انتظار نیست که تا 72 ساعت افزایش می‌یابد و پس از آن فروکش می‌کند. بیمار نمی‌تواند تا چند روز دهان‌اش را کاملاً باز کند.

مسکن، آنتی بیوتیک و دهانشویه ضدعفونی کننده معمولاً پس از جراحی تجویز می‌شود. از بیمار خواسته می‌شود تا بهداشت دهان و دندان را رعایت کند و تا چند روز پس از جراحی غذاهای نرم میل کند.

دوره نقاهت بعد از کشیدن دندان عقل

پس از کشیدن دندان عقل خود احتمالاً برای یک یا دو روز احساس درد خواهید داشت. در صورتی که کشیدن دندان عقل شما بسیار دشوار باشد، دهان شما ممکن است تا یک هفته یا بیشتر دردناک شود. در صورت نیاز می‌توانید داروهای مسکن بدون نسخه مانند پاراستامول یا ایبوپروفن را مصرف کنید. در طول ۲۴ ساعت اول پس از کشیدن دندان عقل خود، دهانتان را بسیار به آرامی بشوئید. شستشوی شدید می‌تواند انعقاد خون را که به روند التیام شما کمک می‌کند، مختل سازد. بعد از غذا خوردن، برای راندن ذرات غذا از آن قسمت، دهان خود را به آرامی شستشو دهید.

بعد از کشیدن دندان عقل باید دندان‌های خود را به‌طور معمول و به بهترین وجه ممکن مسواک کنید. اما برای چند روز اول، مسواک خود را دور از زخم در حال التیام حرکت دهید.

عوارض مرتبط با دندان عقل نهفته

دندان عقل نهفته گاهی اوقات می‌تواند موجب مشکلاتی از قبیل درد، تورم و یا عفونت گردد. اگر شما مشکلاتی از این قبیل را با دندان عقل خود دارید، حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید. کشیدن دندان عقل نهفته با جراحی می‌تواند به جلوگیری از این مشکلات کمک کند.