درمان دندان های دائمی و شیری در اطفال

مراجعه به مطب دندانپزشکی برای کودک نباید به خاطره ‌ای وحشتناک و هراس ‌انگیز تبدیل شود تا با همکاری کودک، به موقع مراقبت‌های درمانی صورت بگیرد. در صورتی که مراقبتهای بهداشتی و درمانی از کودکی شروع نشود پوسیدگی و مشکلات دیگر دندان‌های شیری و دائمی، لثه و استخوان پیرامون آن‌ها را درگیر می‌نماید.

دندان های شیری

کودک در ۶ ماهگی اولین دندان ها را درمی آورد که این دندان ها شیری می باشند، مابقی دندان ها تا سن ۳ _ ۲ سالگی رشد می کنند. تعداد دندان های شیری در هر فکی ۱۰ عدد و در کل دهان ۲۰ عدد می باشد.

برخی از والدین تصور می کنند که زود خراب شدن دندان ها و کشیدن آن ها اهمیتی ندارد و دندان های دائمی جایگزین آن ها می گردند به همین دلیل مراقبت های لازم را جهت نگه داری از دندان های شیری انجام نمی دهند، در صورتی که حفظ و نگه داری از دندان های شیری بسیار حائز اهمیت می باشد.

این دندان ها در کودکان از سن ۶ سالگی شروع به افتادن می کنند که از دو دندانی که در جلو فک بالا و پایین قرار دارند آغاز می شود.

افتادن دندان شیری در ۵ سالگی

دندان های شیری ممکن است ۶ ماه زود تر یا ۶ ماه دیر تر شروع به افتادن کنند اما در کل در سن ۵ سالگی باید از دندان های کودک عکس گرفته شود که با این عکس دندانپزشک اطفال تشخیص می دهد که آیا این دندان لق می شود یا کج در می آید.

در سن ۵ سالگی کودک باید به دندانپزشک اطفال مراجعه کند که اگر دندان های او فرم طبیعی نداشته باشد، لازم است که کشیده شوند.

رویش دندان دائمی پشت دندان شیری

مهم ترین نکته این است که اگر دندانی سر جای خود رشد نکند امکان دارد کج در بیاید.

دندان های دائمی باید در زیر دندان های شیری بیرون بزنند اگر به این گونه نباشد دندان های دائمی پشت دندان های شیری در می آیند، در این زمان است که مادر متوجه می شود دندان های کودکش سر جای خود رشد نکرده اند.

اگر این اتفاق بی افتد دندان شیری لق نمی شود و با فشاری که همیشه با سمت بالا می آورد، ریشه دندان را به مرور تخریب می کند. به همین دلیل است که مراجعه به دندانپزشک لازم می باشد.

افتادن زود هنگام دندان شیری

اگر کودکتان دندان شیری خود را زودتر از موعد از دست داد، او را نزد دندان پزشک ببرید تا در جای خالی دندان شیری او وسیله ای به نام “فضا نگه دار” قرار دهد. این وسیله باعث می شود تا دندان های مجاور به سمت این فضا حرکت نکنند و فضای موردنظر در زیر لثه برای رویش دندان دایمی حفظ شود.

فضا نگه دار یا اس ام SM (Space Maintainer )به دو صورت ثابت و متحرک ساخته می شود. در 5 سالگی به کودک توضیح دهید که افتادن دندان کودک طبیعی است. این امر مانع می شود که کودک در هنگام شروع افتادن دندان هایش نگران شود.

پوسیدگی دندان های شیری کودکان

گاهی کودکان دچار حادثه می شوند و ممکن است دهان و دندان هایشان طی این اتفاق آسیب ببیند. این صدمات می توانند به روش های مختلفی صورت بگیرند. خیلی اوقات میزان آسیب به دندان شیری چندان جدی نیست اما بعضی از این صدمات شدیدترند و ممکن است باعث افتادن یا جابجا شدن دندان ها شوند. اگر صدمه خیلی شدید باشد، حتی ممکن است به دندان های اصلی کودک (که هنوز در نیامده‌اند و در فک در حال شکل‌گیری هستند) هم آسیب بزند. بنابراین پزشک باید حتما با عکس‌برداری از فک، میزان آسیب را تشخیص داده و برای به حداقل رساندن آسیب اقدامات لازم را انجام دهد.

پوسیدگی دندان دائمی کودکان

وقتی دندانی زودتر از زمان موعد بیفتد، داخل دهان سوراخی ایجاد می شود. بنابراین دندان های دیگر حرکت کرده و سعی می کنند این فضای خالی را پر کنند. این مسئله باعث می شود نظم دندان های اصلی هم به هم بخورد. اگر دندان دائمی که تازه درآمده، ریشه هایش تشکیل نشده باشند یا به عصب آن آسیبی رسیده باشد، باید آن را عصب‌کشی کنید.