لمینت سرامیکی

لمینت دندان چیست؟

لمینت یکی از راه های زیبا سازی دندان هاست که نام دیگر آن(ونیز) است. اصطلاح طرح لبخند هم گفته می شود. بعد از درمان دندان های پوسیده می ریم سراغ  درمان زیبای دندان یکی از پرطرفدار ترین کارهای دندان پزشکی محسوب می شود در بعضی از موارد قبل لمینت دندان باید درمان اولیه مثل لیفت لثه تا کار لمینت را انجام بدیم که از لایه نازک و از مواد همرنگ دندان برای پوشش سطح جلوی دندان استفاده می شود. لمینت دندان یه راهکار عالیه برای رفع عیب های ظاهری دندان از جمله  ترک خوردگی، پریدگی  و شکستگی  دندان، زرد و بد رنگ شدن دندان ویا حتی فاصله بین دندان که از زیبای لبخند چهره ما کم میکنه  اینجاست که لمینت دندان ، لبخند را زیباتر و دلنشین تر میکنه علاوه بر زیبای ظاهری از جمله اینکه در مقایسه با مینای دندان مقاومت و قدرت دندان را افزایش می دهد.

طرح لبخند

                             

          لمینت سرامیکی

انواع لمینت دندان

همانطورکه در بالا خواندیم  لمینت دندان چیه الان میخو یم با انواع آن هم آشنا بشیم:

  1. لمینت سرامیکی (پرسلن لمینت) روش غیر مستقیم
  2. کامپوزیت(کامپوزیت ونیز) روش مستقیم

حالا ببینیم فرق بین لمینت سرامیکی با کامپوزیت چیه؟

لمینت از نوع سرامیکی به جزئیات توجه بیشتری میشه.داخل لابراتور ساخته میشه داخل مطب نمی توان آن را ساخت اینجا باید دانست که ونیز کامپوزیت داخل مطب ساخته می شود چون لمینت سرامیکی  داخل لابراتور ساخته میشه زمان بیشتری نیاز داره نسبت به کامپوزیت و برای نوع لمینت  سرامیکی ازپوسته ای بسیار نازک از جنس چینی استفاده میشه  همچنین  نیاز به تراش روی دندان ها دارد از نظر ثابت بودن رنگ آن ها و مقاومت بهتر از، ونیز کامپوزیت عمل میکنه  و به این دلیل که منعکس شدن نور در لمینت سرامیکی بیشتر است وسطح لمینت سرامیکی کمتر دچار لکه میشه ، پس ماندگارتر و  مورد انتخاب است.

لمینت سرامیکی انواع مختلفی دارد که در ادامه برای شما خواهیم گفت:

• لمینت های فلدسپاتیک
• لمینت با بیس الومینا با بیس زیر کونیوم
• لمینت با سیستم های cad-cam
• لمینت ای مکس
• لمینتlps empress

وهمچنین مارک های مختلفی هم دارد که با توجه به نیاز مراجعه کننده استفاده میشه.

• مارک زیکونیا استحکام بیشتر وزیبای کمتری دارد برای دندان های که فشار بیشتری روشون است.
• مارکemax ساخته شده است لیتیوم دی سیلیکات استحکام از قبلی کمتره ولی باز تاب نورشفافیت ظریف تر و زیبا تر است و معمولا برای دندان های جلویی استفاده می شود
• مارک کریستاله که درخشندگی زیادی دارد.

واما لمینت ویژگی مشترکی که دارند :

• بسیار نازک و ظریف
• سطح صاف و شفاف( طبیعی جلوه داده میشه)
• دوام زیادی دارد
• به طور دائمی سطح دندان را می پوشاند
• قوی و ماندگار(طول عمر آن15 تا20 سال می باشد)

چرا بعضی از افراد نمی توانند از لمینت سرامیکی استفاده کنند

افرادی که دارای بیماری دندان قروچه هستند مینای دندان آن ها ضعیف است فاصله دندان با لب های آن ها کم است یا بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند، از این لمینت سرامیکی نمی توانند استفاده کنند.

محدودیت سنی در انجام لمینت سرامیکی

انجام لمینت سرامیکی هرچند محدودیت سنی ندارد اما توصیه می شود تا سن 30 اینکار  انجام  نگیرد و به روش های دیگر از دندان خود مراقبت کنند و زیبای دندان خود را حفظ کنند اگر در سنین بالاتر لازم شد با تشخیص دکتر این کارو انجام دهند.

طول عمر لمینت دندان چقدر ست؟

عوامل مختلفی هستند که بر طول عمر لمینت تاثیر دارند استفاده از نخ دندان، مسواک کردن در دو نوبت در روز و چک کردن هر 6 ماه برا سالم بودن دندان به دندان پزشک مراجعه شود. خوردن خوراکی سفت و سخت مانند شکلات، یخ به لمینت دندان اسیب جدی میزند این مسئله باید توجه بشه که لمینت دندان هم مانند دندان طبیعی با گذر زمان دچار تغییر رنگ و پوسیدگی می شود، پس مراقبت ویژه لازم است این امر باعث می شود که در بازه 10 تا15 سال از این لمینت استفاده کرد.

اما اشنا بشیم با معایب لمینت سرامیکی

  • بازگشت ناپذیر: به این دلیل است برای انجام اینکار مبنای دندان مقداری تراشیده می شود به همین دلیل امکان برداشتن ان وجود ندارد و برگشتن به حالت طبیعی دندان بدون روکش وجود ندارد به دلیل تراشیدن مینای دندان اون حالت طبیعی خود را از دست داده.
  • عدم قابلیت ترمیم : بعد از انجام لمینت دیگر نمی توان از روش سفید کردن استفاده کرد اگر مشکلی برا لمینت پیش امد باید کاملا تعویض شود.
  • حساسیت دندان ها
  • داشتن هزینه بالا : یکی ازمهمترین عوامل موثر در اختلاف قیمت لمینت وکامپوزیت انتخاب روکش دندان است.

پاسخ به سوالات رایج 

چه تعداد از دندان هارو لمینت کنیم؟  در یک لبخند حدودا 8 تا دندان میانی از بالا و6 تا 8  دندان میانی در پایین زمانی  که صحبت می کنیم یا زمانی که می خندیم .تعداد دندان های که مشخص هستن لمینت انجام دهند.

ایا انجام لمینت دائمی است ؟ خیرهیچ کدام از درمان های زیبایی دندان دائمی نیستند نیاز به ترمیم یا تعویض داره اما نسبت به روش های دیگر واقعا ماندگارتر و دوام بیشتری دارد

ایا مصرف دخانیات لمینت دندان خراب میکند؟ لمینت سرامیکی قابلیت پوشش دهی بسیاربالایی دارند اما  استفاده ازدخانیات طول عمر لمینت  را کاهش میدهد اما اگر استفاده میشه بعد از هربار مصرف بهداشت دهان و دندان را رعایت کنیم.

ایا دندان شیری هم می تواند لمینت شود ؟ خیربرای ترمیم دندان شیری ازاین روش استفاده نمی شود.

ایا بیمه هزینه لمینت روپرداخت میکنه؟ هیچکدام از بیمه ها  درایران هزینه  لمینت دندان  را پرداخت نمی کنند  این  روش جزو درمان زیبایی پس پرداخت نمی شود.

ایا یک واحد از دندان می توان لمینت کرد؟  بله اما باید رنگ و فرم آن  مجاز با بقیه دندان های دیگر باشد.

ایا دندان خرگوشی میشه لمینت کرد؟

دندان خرگوشی شامل دندانی می شود که زاویه دندان های بالا و پایین هماهنگ نباشد  لمینت  دندان خرگوشی و کج مشکل اورتودنسی  شما رو حل نمی کند  تغییری در موقعیت  دندان ایجاد نمیکنه  بلکه دندان زیر لمینت کج و نامرتب باقی میماند. شرایط خاصی برای این نوع روکش ها لازم است فک بالا با لثه دندان باید توسط دندان پزشک درمان شود درغیر اینصورت لمینت فقط  یک زیبای ظاهری است.

به اشتراک بگذارید
احسان مروتی
احسان مروتی
مقالات: 1

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *