فینتر اکریلی : 

پروتزهای متحرک آکریلی از جنس آکریلیک (پلاستیک) هستند و شباهت زیادی به دندان های طبیعی دارند. این پروتز ها دارای پایه ای شبیه لثه بوده که بر روی آن ها، دندان های سفید رنگ قرار می‎گیرند.

تمام قسمت‌های لثه دندان‌های مصنوعی کامل یا تکه‌ای از مواد سخت و اکریلیک ساخته شده‌اند. پروتزهای آکریلیک ممکن است هنوز هم دارای باند های فلزی باشند تا بتوانند در جای خود قرار بگیرند و بسته به محل قرارگیری آن‌ها، ممکن است هنگام صحبت کردن یا لبخند زدن قابل مشاهده باشند.

آکریلیک به اندازه کافی قوی است تا دندان‌های مصنوعی را محکم در خود نگه دارد. پروتزهای آکریلی غیر انعطاف هستند  و نسبت به برخی از گزینه‌های دیگر دوام کم‌تری دارد و در صورت افتادن و یا فشار زیاد در هنگام گاز گرفتن ممکن است به راحتی شکسته شوند.

پروتز اکرلیک مقرون به صرفه‌ترین نوع پروتز در دسترس است زیرا مواد ارزان‌تر ساخته شده و کار با آن راحت‌تر از انواع دیگر است. اگر روی NHS یک پروتز کامل یا تکه‌ای قرار بگیرید، به احتمال زیاد از اکریلیک ساخته می‌شود.

از دست دادن دندان برای صورت ناخوشایند است، اما دندان مصنوعی می تواند ظاهری کاملا یکسان با دندان طبیعی داشته باشد. دندان های مصنوعی از مواد مختلفی ساخته می شود که شامل پرسلین، رزین اکریلیک و رزین کامپوزیت می شوند. در این بین دندان مصنوعی اکریلیک و پرسلین رایج ترین نوع هستند. انتخاب بهترین نوع برای شما باید با توجه به سایش، طول عمر و نحوه مراقبت از پروتز انجام شود.

مقایسه ای بین دندان مصنوعی اکریلیک و پرسلین:

سایش:

دندان مصنوعی پرسلین ماده مقاوم تری نسبت به اکریلیک است، بنابراین دندان پرسلین طول عمر بیشتری دارد. از آنجا که دندان پرسلین در برابر سایش مقاومت بیشتری دارد، در طولانی مدت بهتر از دندان مصنوعی اکریلیک می تواند حرکات طبیعی فک و تراز آن را حفظ کند. دندان مصنوعی اکریلیک با گذشت زمان دچار فرسایش می شوند و این امر باعث کوتاه تر شدن دندان می شود.

استحکام

دندان پرسلین مستعد شکستن و ترک خوردن است. احتمال شکستن دندان مصنوعی اکریلیک کمتر است. اگر به دندان مصنوعی جزئی نیاز دارید و دندان مصنوعی قرار است به دندان طبیعی سمت مخالف برخورد کند، بهتر است به جای پرسلین از اکریلیک استفاده کنید. دندان مصنوعی پرسلین باعث سایش شدید دندان طبیعی می شود.

از دست دادن استخوان:

برای افرادی که دچار کمبود استخوان در فک یا لثه های ناسالم هستند، دندان مصنوعی اکریلیک ترجیح داده می شود. جویدن باعث اعمال فشار روی پروتز می شود که این فشار به استخوان زیر آن منتقل می شود. فشار مداوم می تواند استخوان زیر پروتز را تغییر دهد که موجب تغییر اکلوژن فک می شود. اگر دندان مصنوعی دو فک به خوبی روی هم تراز نشوند، فشار نامتقارن باعث افزایش آسیب به استخوان می شود. دندان پرسلین این فشار را با شدت بیشتری به استخوان منتقل می کند که در این صورت انتخاب دندان مصنوعی اکریلیک بهتر است.

تمیز کردن:

دندان های اکریلیک در برابر رنگ و لکه مقاوم هستند، اما ممکن است حاوی چاله های میکروسکوپی باشند که موجب تجمع باکتری و پلاک می شوند. در نتیجه مسواک زدن و غرق کردن پروتز در محلول تمیز کننده باعث رفع کامل پلاک و باکتری ها نمی شود. باکتری هایی که روی دندان مصنوعی اکریلیک باقی بمانند می توانند به سرعت تکثیر شوند و موجب عفونت و نفس بد بو شوند. برای تمیز کردن دندان پرسلین باید مراقبت بیشتری داشته باشید زیرا در صورت وارد شدن فشار بیش از حد یا افتادن روی زمین، حتما آسیب می بینند.

دندان مصنوعی اکریلیک بی صدا تر است و از این نظر بیشتر شبیه دندان طبیعی است. اما دندان پرسلین در هنگام جویدن کمی صدا می دهد. هر دو برای اطمینان از تراز بودن به معاینه توسط دندانپزشک نیاز دارند اما دندان اکریلیک سریع تر فرسوده می شود.