پروتز ثابت متکی بر ایمپلنت

پروتز چیست؟

پروتز جایگزین شدن عضوی از بدن با مشابه مصنوعی آن است. یکی از انواع پروتزها پروتز دندان است.

پروتز دندان همان دندان مصنوعی یا تعویض دندان است که دارای انواع مختلفی است، از روکش های ساده ی دندان که برای ترمیم استفاده می شود تا پروتزهای کامل دندان که دندان مصنوعی نامیده می شوند.

انواع پروتز دندان

انواع پروتز دندان عبارت است از :پروتز دندان متحرک، پروتز دندان ثابت، ایمپلنت

پروتزهای ثابت متکی بر دندان شامل کراون و بریج یا روکش  دندان و لمینیت ها است.

کراون:

کراون شامل دو نوع به نام های زیرکونیا یا تمام سرامیک  و روکش PFM  با زیر ساخت فلزی می باشد. با ذکر این نکته که نوع تمام سرامیک زیباتر می باشد. با این وجود هر کدام از این کراون ها دارای کاربرد مخصوص به خود می باشند.

کراون چه کاربردی دارد؟

از کراون در درمان دندانهایی استفاده می شود که نسج زیادی را از دست داده اند یا تحت درمان اندو قرار گرفته اند.  در این موارد کراون از دندان درمقابل تخریب بیشتر و شکستگی محافظت می کند. معمولا دندانهایی که پس از درمان اندو فقط ترمیم می شوند در مدت زمان دو الی سه سال دچار شکستگی های شدید شده که این مساله باعث کشیده شدن دندان موردنظر می شود.

 

پروتز ثابت                                                           

پروتزی است که قابلیت خارج شدن از دهان بیمار را ندارد. انواع پروتز ثابت: پروتز متکی بر دندان و پروتز متکی بر ایمپلنت است.

پروتز ثابت متکی بر ایمپلنت

ایمپلنت راه حلی است برای افرادی که کاملا بدون دندان شده اند زیرا در گذشته برای جبران بی دندانی از پروتز کامل (دندان مصنوعی) استفاده میشد که معایبی از جمله متحرک بودن و شلی و سفتی را دارا بود. و برخی افراد هنگام صحبت کردن و جویدن غذا دچار مشکل می شدند، برای حل این مشکل اوردنچر می تواند مفید باشد به اینصورت که در هر فک تعداد 2 تا 6 عدد ایمپلنت قرارداده میشود و دست دندان روی آن قرار میگیرد و محکم می شود.

 ایمپلنت قطعه ای از  فلز تیتانیوم است که در استخوان فک به عنوان ریشه دندان استفاده میشود، باید دقت کرد که این روش باید توسط جراح فک و صورت و متخصص پروتز انجام شود.

مزایای پروتز ثابت (ایمپلنت) :

  • مانند دندان طبیعی استحکام لازم را برای جویدن غذا ها دارد.
  • کاهش حرکت
  • تحلیل لثه و استخوان ناشی از دست دادن دندان و استفاده طولانی مدت ازپروتزهای متحرک رخ نخواهد داد و از پیری زود رس در صورت جلوگیری می شود.
  • در فرآیند ایمپلنت دندان، نیازی به کشیدن دندان های دیگر نیست. و این باعث بهبود بهداشت دهان و دندان می شوند.
  • در اوردنچر می توانید پروتز را شب ها از دهان خارج کنید تا فک، مفاصل و استخوان های درگیر در این روش متحمل فشار کمتری شوند.
  • اگر از ایمپلنت هم مانند دندان های طبیعی خود مراقبت کنید تا آخر عمر دوام پیدا می کند.

مدت دوام پروتز دندان

عادت کردن به وجود پروتز دندان کمی زمان بر می باشد. ممکن است پروتز دندان به دلیل التهاب بافتی داخل دهان در جای مناسب خود ثابت نشود و باعث اذیت بیمار شود که در این صورت برای اینکه پروتز دندان در جای خودش ثابت شود باید به دندانپزشک مراجعه کند.

برای ماندگاری بیشتر و دوام پروتز دندان ، باید بهداشت دهان و دندان را رعایت نمود ، و در صورت نگهداری منظم از پروتز دندانی دوام آن در طول حیات فرد ماندگاریه بیشتری خواهد داشت.

چرا جایگزین کردن دندان های از دست رفته با ایمپلنت به بریج برتری دارد؟

  • بریج جایگزین کردن دندان های از دست رفته با تراش و پایه قرار دادن دندانهای دو طرف فضای بی دندانی می باشد.
  •  ازاین درمان  از گذشته برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته به صورت روتین استفاده می شد. در حالیکه امروز با به وجود آمدن درمان ایمپلنت، درمانهای بریج با پایه دندان های طبیعی ( دندان های دو طرف فضای بی دندانی)  کمتر استفاده می شود.

چرا ایمپلنت جایگزین بریج شده است؟

درمان بریج باعث به وجود آمدن مشکلاتی می شود که به آنها اشاره می شود:

  • درمان بریج باعث پوسیدگی دندانهای پایه و از بین رفتن آنها بعد از حدود مدت زمان ده سال می شود.
  • و با این روش درمانی بعد از ده سال به جای یک دندان از دست رفته سه دندان از دست رفته خواهیم داشت و طول ناحیه بی دندانی افزایش می یابد.