ایمپلنت دندان به روش دیجیتال چیست ؟

بیشتر اوقات کشیدن دندان باعث کاهش اعتماد به نفس در فرد می شود و همچنین روی طرح لبخند و سلامت دهان و دندان تاثیر می گذارد و بهترین درمان برای جایگزین کردن دندان از دست رفته ایمپلنت می باشد.

ایمپلنت به جهت جایگزین مصنوعی دندان است قطعه ای از جنس تیتانیوم که با بافت بدن سازگار است با استفاده از جراحی درون استخوان فک قرار می گیرد و پس از مدتی ایمپلنت جوش می خورد و روکش دندان را بر روی آن قرار می دهند. ایمپلنت به دو روش عادی و دیجیتالی صورت می گیرد که در این مقاله شما را با ایمپلنت به روش دیجیتال آشنا خواهیم کرد.

ایمپلنت دیجیتال چیست

ایمپلنت دیجیتال از روش های ایمپلنت بدون جراحی است. در این روش با هدایت دیجیتالی از یک شبیه سازی کامپیوتری سه بعدی برای بررسی وضعیت استخوان و موقعیت عصبی استفاده می شود . که این شبیه سازی باعث دقت بالا کاشت و حداقل برش و خونریزی می شود.

در این روش از سه بیکال گاید ها استفاده می شود که این امکان را به متخصص ایمپلنت می دهد که ایمپلنت های دندانی در مکانی دقیق و با کمترین میزان جراحی قرار دهد به همین دلیل به ساختار آنوماتیک آسیب وارد نمی شود و همچنین از انقباض و انهدام رگ های آلوئولار جلوگیری می کند.

مراحل انجام ایمپلنت دیجیتالی

ابتدا متخصص ایمپلنت شرایط دهان و فک را با استفاده از اسکنر داخل دهانی و سی تی اسکن بررسی می کند که با استفاده از این اسکنر ها بهترین جا برای کاشت ایمپلنت مشخص می شود.

و از مزایای استفاده از این اسکنر ها می توان ؟

1- عدم استفاده از اشعه های خطرناک

2- سه بعدی بودن خروجی

3- دقت فوق العاده و غیر تهاجمی بودن این اسکنر های سه بعدی اشاره کرد

و در ادامه قالب گیری دیجیتالی صورت می گیرد که با بکار گیری لیزر و ابزار اسکن نوری به منظور ایجاد نمونه کامپیوتری بافت نرم و سخت در دهان استفاده می شود که یکی از برتر های روش ایمپلنت دیجیتالی نسبت به ایمپلنت عادی می باشد بخاطر اینکه دیگر نیازی به استفاده از مواد قالب گیری نیست.

با مشخص شدن محل دقیق برای جایگذاری پایه ایمپلنت دیجیتال ( با بررسی دقیق تمامی عکس ها و اسکن های مراحل قبل ) شکاف و برش بسیار کوچکی که در لثه ایجاد می شود و استخوان فک تراش داده می شود و سپس پایه ایمپلنت در استخوان فک قرار می گیرد و حدوداً 8 الی 12 هفته زمان می برد که پایه ایمپلنت به استخوان فک جوش بخورد و سپس اباتمنت ( شبیه به دندانی که تراش خورده و آماده روکش شدن است) و روکش ایمپلنت بر روی پایه قرار می گیرد.

مقایسه ایمپلنت دیجیتالی و عادی

ایمپلنت دیجیتالی و ایمپلنت عادی از لحاظ ساختار شبیه به هم هستند . همان طور که گفته شد در ایمپلنت دیجیتالی با استفاده از شبیه ساز های سه بعدی جراحی با حداقل برش و دقت بیشتری انجام می شود یعنی تنها با ایجاد سوراخ بسیار کوچکی به اندازه ی پایه ایمپلنت در لثه ایجاد می شود که نیاز به بخیه زدن لثه نیست ولی در ایمپلنت عادی برش عمیق زده می شود و پایه ایمپلنت درون لثه قرار می گیرد و لثه بخیه زده می شود در نتیجه میزان درد و خون ریزی در این نوع ایمپلنت بیشتر است و فرایند درمان و بهبودی لثه در این روش زمان بر است از لحاظ ظاهر نیز ایمپلنت دیجیتالی طبیعی تر و زیباتر از نوع عادی آن است.

و همچنین در ایمپلنت عادی از خمیر های مختلف برای قالب گیری استفاده می شود که در نوع دیجیتالی از خمیر استفاده نمی شود بلکه از اسکنر های مخصوص استفاده می شود .

مزایای ایمپلنت دیجیتالی چیست:

  • در این روش دقت درمان بالاست و مراحل درمان سریع صورت می گیرد
  • عدم نیاز به بخیه
  • کاهش درد و حداقل زمان ترمیم
  • می توان بلا فاصله بعد از کاشت دندان از غذای طبیعی استفاده کرد
  • جلوگیری از تحلیل استخوان فک و لثه
  • کاهش عوارض به دلیل عدم برش لثه
  • بهترین روش برای بیماران سیگاری و بیماران که عرض استخوانی یا ارتفاع استخوانی کمی دارند
  • طبیعی بودن ظاهر دندان و عدم نیاز به مراقبت های خالص
  • قالب گیری در این روش سریع و آسان است
  • تمامی مراحل ایمپلنت در یک جلسه انجام می شود و عمل جراحی سریع است.

معایب ایمپلنت دیجیتالی چیست:

معایب این روش نسبت به مزایای آن بسیار کمتر است که مهم ترین ایراد این روش قیمت بالای آن است . و همچنین بیمه های دندان پزشکی به دلیل همین قیمت بالا هزینه آنها را تقبل نمی کند چه کسانی می توانند ایمپلنت دیجیتال انجام دهند.

در حالت کلی ایمپلنت دیجیتالی یا معمولی برای افرادی که سنین رشد را طی کرده اند مناسب می باشد و طی طبق نظر متخصص ایمپلنت دندان برای کاشت دندان یکسره شرایط وجود دارد.

  • وجود تراکم استخوانی کافی گرچه تراکم استخوانی به حد کافی نباشد بیمار می تواند از پیوند استخوانی استفاده کند.
  • داشتن لثه های سالم و محکم، اگر بیمار عفونت لثه داشته باشد یا هر گونه بیماری لثه باعث می شود ایمپلنت با شکست مواجه شود.
  • بیمارانی که به بیماری خاص( دیابت سرطان) مبتلا هستند پیش از جراحی با پزشک متخصص خود مشورت داشته باشد.
  • فرد باید از کشیدن سیگار و مصرف دخانیات و یا مصرف الکل چند هفته پیش از ایمپلنت خود داری کند.

طول عمر ایمپلنت دیجیتال

در نهایت طول عمر دندان های کاشت شده می تواند بین 20 تا 35 سال باشد و وابسته به شرایط استخوانی به برند ایمپلنت و میزان مراقبت کاهش یا افزایش می یابد عمر ایمپلنت دیجیتال از ایمپلنت های عادی بیشتر استو در دراز مدت به علت دقت بالا عملکرد بهتری خواهد داشت.

چگونگی مراقبت تز ایمپلنت های دندان

برای حفظ و نگهداری ایمپلنت دقیقاً مانند مراقبت از دندان های طبیعی می باشد.

1-مسواک زدئن و نخ دندان کشیدن

2-مرتب به پزشک خود مراجعه کردن

شرایط سنی برای ایمپلنت دیجیتال

شرایط سنی خاصی برای کاشت ایمپلنت دیجیتالی وجود دارد که بهتر است دختران پس از 15 سالگی و پسران پس از 17 سالگی برای ایمپلنت اقدام شود.

قیمت ایمپلنت دیجیتال

ایمپلنت دیجیتالی نسبت به نوع عادی دارای قیمت بیشتری میباشد و همچنین جنس و کیفیت ایمپلنت بر عهد ایمپلنت و قیمت آن تاثیرگذار است.