جراحی لثه

رایج ترین علت ابتلا به بیماری لثه، تجمع بیش از حد باکتری در دهان و در نتیجه ایجاد جرم روی دندان هاست. وقتی میزان این باکتری ها خیلی زیاد باشد بدن قادر به مقابله به آن ها نخواهد بود و دچار بیماری می شوید.

البته بغیر از باکتری، عوامل دیگری هم هستند که باعث می شوند فرد بیشتر در معرض بیماری لثوی قرار بگیرد؛ اگر کسی مبتلا به بعضی بیماری های مزمن و مشکلات سلامتی باشد، حتی درصورتی که به بهداشت دهانش خوب رسیدگی کند، باز هم ممکن است بیماری لثه بگیرد.

انواع جراحی لثه

اگر بیماری لثه آنقدر شدید باشد که نیاز به جراحی داشته باشد، پزشک یکی از انواع جراحی را برای درمان مشکلتان پیشنهاد می دهد که در زیر به آن ها اشاره کرده‌ایم:

عمل فلپ (شیاربری یا مسطح‌سازی شیار لثه)

در این جراحی، پزشک پریودانتیست (متخصص لثه) لثه ها را بر می گرداند تا باکتری ها را از بین آن خارج کند. سپس به جای آنکه لثه را به حال خود رها کند، آن را به دندان متصل می کند تا دوباره دچار برگشتگی نشود.

تشکیل دوباره لثه

در این فرایند، جراح لثه ها را به سمت بیرون بر می گرداند و باکتری هایی که عامل بیماری شده‌اند را خارج می کند. سپس استخوان های پیوندی، غشا یا پروتئین های بافت لثه (یا ترکیبی از این سه مورد) را به لثه اضافه می کند تا بافت آن دوباره تشکیل شود و محکم به دندان بچسبد.

جراحی لیفت لثه

در جراحی لیفت لثه ، پزشک لثه هایی که بیش از حد رشد کرده‌اند را برش می دهند تا کمی کوتاه تر شوند و میزان بیشتری از دندان پیدا شود. این فرایند علاوه بر اهداف درمانی، به منظور عمل زیبایی هم انجام می شود.

• آیا می دانستید برای درمان لبخند لثه ای، روش های جراحی و غیر جراحی وجود دارد؟

جراحی لثه تحلیل رفته (جراحی پیوند لثه)

در این روش، پریودانتیست بخشی از قسمت های دیگر بافت دهان را برمی‌دارد و به لثه ها پیوند می زند. این جراحی زمانی انجام می شود که لثه به دلیل بیماری از بین رفته یا اینکه مقداری از بافت آن تحلیل رفته باشد.

این جراحی هم علاوه بردرمان گاهی به منظور جراحی زیبایی انجام می شود زیرا ناحیه هایی که ریشه در آن نمایان شده را می پوشاند و ظاهر دندان ها را زیباتر می کند.

اگر دندانپزشک بعد از معاینه تشخیص دهد که به جراحی لثه احتیاج دارید، به احتمال زیاد شما را به پریودانتیست ارجاع می دهد که در زمینه بیماری های لثه تخصص دارد.

کاربرد انجام جراحی برای لثه

جراحی لثه مشکلات زیادی از جمله التهاب لثه را درمان می کند.

بیماری هایی مانند ژنژیوت (التهاب لثه) یا پریودانتیتیز (نوع شدیدتری از التهاب لثه) با جراحی لثه درمان می شوند.

ژنژیوت نوع ملایمی از بیماری لثه است که ممکن است باعث تورم، قرمزی و خونریزی لثه شود. بیشتر اوقات این بیماری بر اثر رعایت نکردن بهداشت دهان، جرم گرفتن دندان و تجمع رسوب اتفاق می‌افتد. البته با عمل جراحی، این شرایط کاملا درمان می شود.

از طرفی، پریودانتیتیز نوع شدیدی از بیماری لثه است که درنتیجه پیشروی ژنژیوت اتفاق می‌افتد. اگر التهاب لثه در مراحل اولیه درمان نشود، شرایط وخیم تری پیدا می کند و باعث از بین رفتن بافت و استخوان های دهان می شود.

طی این التهاب شدید، لثه به‌مرور از دندان جدا می شود. درنتیجه بین دندان و لثه فاصله هایی به نام شیار (پاکت) ایجاد می شود که باعث می شود باکتری ها در آنجا گیر بیفتند و لثه عفونی شود.

در اثر این اتفاق ممکن است یا دندان بیفتد یا استخوان آسیب ببیند.

جلوگیری از عفونت بعد از جراحی لثه

از آنجایی که بیماری لثه درنتیجه گسترش بیش از حد باکتری ها و ایجاد جرم و رسوب روی دندان ایجاد می شود، با رسیدگی به بهداشت دهان و شستشوی مداوم دندان ها، می توانید از ابتلا به آن جلوگیری کنید. همچنین با رعایت این موارد بعد از عمل جراحی از ابتلای مجدد به بیماری جلوگیری می شود.

در بیشتر مواد کافی است مرتب دندان ها را مسواک بزنید و حداقل روزی دوبار نخ دندان بکشید تا دچار بیماری لثه نشوید.